Oświetlenie pomieszczeń dydaktycznych
Oświetlenie w salach lekcyjnych i wykładowych jest bardzo istotnym zagadnieniem. Organizm ludzki jest wyjątkowo podatny na światło, jego barwa i natężenie regulują stan fizjologiczny i psychologiczny, wpływają na zdrowie i samopoczucie osób wystawionych na jego działanie.
Źle dobrane oświetlenie sztuczne nie tylko dekoncentruje, ale może również powodować występowanie lub pogłębianie wad wzroku. Dlatego, by przekazywana wiedza została prawidłowo przyswojona przez uczniów niezbędne są komfortowe warunki nauki, w których znacząca rolę pełni właśnie oświetlenie.
Normy oświetlenia pomieszczeń dydaktycznych
Obecnie obowiązująca norma PN Norma PN-EN 12464-1:2012 określa, że natężenie oświetlenia na płaszczyźnie roboczej (0,85 m), w salach dydaktycznych powinno wynosić min. 300 lx. W pomieszczeniach o wyższych wymaganiach wzrokowych, takich jak laboratoria, pracownie artystyczne, stoły demonstracyjne i tablice, wartość ta powinna być wyższa i wynosić 500 lx. Ważnym elementem projektowania oświetlenia w salach dydaktycznych jest również jego równomierność rozkładu iluminacji w najbliższym otoczeniu. Oprawy oświetleniowe powinny zapewniać światło rozproszone, zbliżone do światła dziennego.
Przyjęta norma oświetlenia w salach dydaktycznych definiuje również maksymalną wartość wskaźnika UGR określającego wartość tak zwanego „olśnienia przykrego”, emitowanego przez zamontowane oprawy. Współczynnik ten w salach wykładowych i pracowniach powinien być równy lub niższy od 19. Ponad to istotnym parametrem, doboru odpowiedniego źródła światła w salach dydaktycznych jest współczynnik oddawania barw. Im wyższa jest jego wartość, tym łatwiej jesteśmy w stanie poprawnie rozróżnić kolory. Współczynnik naturalnego światła słonecznego równa się Ra 100, źródła światła sztucznego w salach dydaktycznych musi wynosić ponad Ra 80.
Oprawy odpowiednie do sal dydaktycznych
By dać najlepszy efekt oświetlenia rzędy opraw powinny być rozmieszczone segmentowo, równolegle do ściany z oknami. Tablica i miejsca demonstracji takiej jak stoły demonstracyjne, powinny być doświetlone punktami świetlnymi. Najczęściej stosowanym źródłem światła w salach dydaktycznych były do tej pory świetlówki, które są coraz częściej wypierane przez lampy LED. Ich zaletami jest dłuższa niż w wypadku tradycyjnych świetlówek żywotność, wysoki współczynnik oddawania barw oraz energooszczędność.