Oświetlenie w służbie promocji
Rozmowa z inwestorem na temat oświetlenia sklepu spożywczego często zaczyna się od pytań o cenę opraw, czy też oszczędności wynikających z zastosowania technologii Led. Obie te kwestie są bardzo istotne jednak, najistotniejszą sprawą jest to, jak zmiana oświetlenia wpłynie na wzrost sprzedaży w sklepie.
Aby odpowiedzieć na to pytanie należy zastanowić się, jakie strefy (kategorie produktów) są najistotniejsze, przyciągają do sklepu klientów i generują wysokie marże. Obecnie około 50% obrotów marketów spożywczych stanowią kategorie świeżych produktów i to na tych produktach trzeba się skupić.
Stoisko mięsno wędliniarskie to najważniejsza kategoria przyciągająca klientów, dlatego to tu warto najbardziej zadbać o właściwe doświetlenie. Obecnie wielu producentów proponuje projektory do doświetlenia wędlin, niemniej jednak dają one różny efekt. Od delikatnego podkreślenia barwy po mocno różowy kolor. W tym drugim przypadku istnieje obawa, że klient dostrzeże ten fakt. Bardzo dobre rezultaty w tej kategorii uzyskuje się stosując inną barwę światła do świeżego mięsa, a inną do przetworzonych (wędzonych) produktów. Dodatkowo zastosowanie rozsyłów owalnych pozwala precyzyjnie trafić światłem w ladę mięsną, co niesie za sobą dodatkowe oszczędności.
Warzywa i owoce to kolejna kategoria, gdzie właściwe doświetlenie przynosi wymierne efekty. W tym przypadku należy zadbać przede wszystkim o to, aby światło dobrze odwzorowało naturalne kolory produktów. Kolejnym elementem jest zwiększenie natężenie oświetlenia, aby wyróżnić tą kategorię. Przy dobrym oświetleniu tej kategorii możemy się spodziewać wzrostu sprzedaży średnio o 50% (jeśli kategoria wcześniej była zaniedbana).
Zapach świeżego pieczywa niewątpliwie zachęca klientów do zakupu, dodatkowo ciepłe światło podkreśla jego świeżość. W tej kategorii czekają na nas pewne pułapki. Mianowicie zbyt duża ilość skoncentrowanego światła będzie odbijała się od folii, w którą zapakowane jest pieczywo, jak też od szklanych i metalowych elementów mebli.
Pozostaje nam oświetlenie ogólne w sklepie, które możemy zaprojektować na wiele sposobów. Warto, aby zachęcało ono klienta do wejścia między regały i spędzenia tam kilku chwil. W tym celu możemy zaproponować oprawy (linie świetlne) z rozsyłem podwójnie asymetrycznym, które lepiej doświetlą półki – to tam światło jest najbardziej potrzebne.
Powyższe informacje nie wyczerpują wszystkich zagadnień dotyczących oświetlenia sklepu, dlatego zainteresowanych zapraszam do kontaktu. Potencjalnym klientom możemy zaproponować profesjonalne projekty, a niedowiarkom wypożyczyć specjalistyczne projektory na testy.