Jakie oświetlenie wybrać do biura?

10 - 02 - 2020

Jakie oświetlenie do biura wybrać, aby pracownicy czuli się komfortowo i pracowali efektywniej?

Idea smart city jest coraz popularniejsza. Jakich korzyści mogą spodziewać się samorządowcy z wdrożenia np. inteligentnych systemów zarządzania oświetleniem?

Oświetlenie biurowe musi spełniać szereg norm i standardów. Nie tylko je należy jednak mieć na uwadze, poszukując odpowiednich rozwiązań. Naczelnym celem każdego pracodawcy powinno być bowiem nie spełnienie wymogów formalnych, lecz zapewnienie pracownikom możliwie najlepszych warunków do pracy. Jakie oświetlenie do biura więc wybrać, aby efektywność ich pracy wzrosła?

Oto 3 przykładowe rozwiązania, które warto mieć na uwadze.

1. Chłodne białe światło w rozsądnych dawkach.
Chłodne światło o widmie wzbogaconym w barwę niebieską ma wiele wspólnego z kofeiną – pobudza i podobnie jak kawa w nadmiarze szkodzi. Oświetlenie całego biura światłem o tak krótkiej długości fali nie wchodzi zatem w grę. Istnieją jednak sposoby na to, by wykorzystać jego właściwości, bez narażania się na towarzyszące długiej ekspozycji przykre konsekwencje. Wystarczy, że tak jak kawę będziemy je sobie odpowiednio dawkować, oświetlając nim biuro jedynie okazjonalnie w momentach spadku energii, czyli np. po lunchu.

Takie rozwiązanie wdrożono już w biurze Innogy w Pradze. Zastosowane tam oprawy Philips LuxSpace zaprogramowane są tak, że rano wnętrze oświetlone jest pobudzającym, silnym światłem, które pomaga pracownikom się obudzić i skoncentrować na swoich zadaniach. Potem jego natężenie nieco się zmniejsza, a po lunchu znowu zwiększa swoją intensywność, aby pracownicy nie stali się senni. Czy w takim biurze pracuje się efektywniej? 80% pracowników zapytanych o to w ankiecie uważa, że tak.

2. Indywidualne potrzeby pracowników powinny być priorytetem.

Kodeks pracy mówi, że natężenie oświetlenia w budynku, gdzie wykonuje się pracę biurową, powinno wynosić co najmniej 500 luksów (lx). W praktyce okazuje się jednak, że nie wszystkim to wystarcza. Dobrym przykładem są tu osoby starsze. Ich wydolność wzrokowa jest niższa, dlatego do efektywnej pracy potrzebują silniejszego oświetlenia. Zaleca się, aby było to nie 500 lx, lecz nawet 1000 lx.

Zwróćmy uwagę też na to, że pracownicy zgromadzeni w biurze wykonują różne zadania, te wymagające dokładności i precyzji także wymagają mocniejszego oświetlenia. Problem w tym, że biuro to nie hala produkcyjna – pracownicy nie wykonują cały czas tej samej czynności. Stojące przed nimi zadania można przypisać do różnych kategorii, są wśród nich zarówno czynności żmudne i powtarzalne, jak i takie wymagające pracy twórczej. Aby zwiększyć produktywność zespołu, nie wystarczy zatem mocniej oświetlić stanowiska, bo może przynieść to odwrotny od zamierzonego skutek.

Jednym z możliwych rozwiązań tego problemu są systemy do zdalnego zarządzania oświetleniem, takie jak Philips Interact Office. W biurach, gdzie już działa (np.The Egde w Amsterdamie) oświetleniem steruje się indywidualnie przy pomocy aplikacji mobilnej. Urządzenie zapamiętuje ostatnie ustawienia i gdy pracownik pojawia się w biurze, automatycznie dostosowuje poziom oświetlenia do jego preferencji. Jego natężenie i barwę w każdej chwili można jednak zmienić. Przy pomocy aplikacji można sterować też klimatyzacją i lokalizować swoich współpracowników na terenie biura.

3. Jak najwięcej światła dziennego.

Dla naszego organizmu nie ma lepszego oświetlenia niż światło dzienne. Potwierdza to nie tylko doświadczenie, ale i badania prowadzone przez prof. Mirjam Muench. Jego uczestnicy zostali podzieli na dwie grupy: część pracowała w jasnym, słonecznym pomieszczeniu druga w biurze oświetlonym jedynie światłem sztucznym. Wyniki były łatwe do przewidzenia. Osoby pracujące w pomieszczeniu ze szczelnie zasłoniętymi oknami czuły się senne i zestresowane. Było to spowodowane nie tylko brakiem światła, ale i niemożnością zerknięcia przez okno.

Do biura powinno więc wpadać jak najwięcej światła słonecznego. Okna powinny być zasłonięte jedynie wtedy, gdy silne światło faktycznie utrudnia pracę, czyli np. podczas prezentacji, na której wykorzystujemy rzutnik. Co jednak, gdy w czasie ciemnych, zimowych miesięcy, kiedy doskwiera nam brak światła słonecznego? Wówczas warto zadbać o to, aby parametry światła ogólnego w biurze były jak najbardziej zbliżone do światła naturalnego. Doskonale sprawdzały się w tej roli tradycyjne żarówki, ale jak wiemy niska efektywność energetyczna spowodowała, że wycofano je z użytku. Obecnie jednym sztucznym źródłem światła, które podobnie jak słońce, emituje światło o widmie ciągłym są źródła LED. Dostępne są nawet oprawy LED, które podobnie jak słońce rano emitują światło nazywane „chłodną bielą”, a po południu stopniowo się ściemniają i ocieplają swoją barwę.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Akademia Sonepar